Det å velge et mobilabonnement kan virke som noe veldig enkelt, men det kan fort bli svært kostbart. Hvis du velger feil abonnement så kan du måtte betale veldig dyrt i minst 12 måneder som gjerne er tiden de ønsker å binde deg i en avtale. Vi har derfor laget en liten huskeliste på hva du må tenke på før du bestiller deg nytt mobilabonnement:
Hvor mye data trenger jeg?
Veldig mange selskaper frister med svært billige abonnementer men med svært liten datapakke. Det betyr at når du går over grensen så er det gjerne ekstra kostbart med mindre du har kjøpt en pakke. De tjener penger når du er spontan og ikke planlegger. Hvis du gjør noen søk på Google så ser du at noen opplever å få svært høye telefonregninger.
Hva trenger jeg av signal?
Hvis du har hytte på fjellet som ikke har signaler hos en av aktørene i Norge så er det veldig kjedelig å ha de som leverandør. Derfor bør du velge et abonnement som gir deg den dekninger du trenger.
Er du mye ute å reiser?
Hvis du er mye ute å reiser så bør du velge et abonnement som er laget for nettopp dette. Det kan være at du kan bruke datatrafikk i utlandet eller at det er spesielle priser for nettopp dette.
Sist men ikke minst. Det er utrolig viktig å sammenligne priser hos de forskjellige aktørene. Det er et veldig rotete marked og det kan være vanskelig å finne en aktør som passer godt til dine behov. Det finnes i dag flere nettsider som enkelt lar deg sammenligne forskjellige aktører på telefoni slik at du kan velge det beste alternativet. Forbrukeretaten er nettopp en av disse aktørene som enkelt lar deg sammenligne forskjellige aktører. Da kan du fylle inn din informasjon så har du det beste tilbudet på 1-2-3,