Fysisk aktivitet og bevegelse i hverdagen er kritisk for helse og velvære. Det er mange nordmenn som har dårlig samvittighet når det gjelder daglig trening, og det er ikke alle som finner i glede i jogging eller økter på treningssenteret. Heldigvis er alle former for fysisk aktivitet positiv, og dans i forskjellige former kan være en skikkelig treningsøkt.

Dans trenger ikke å være komplisert, og det er viktig å huske på at det ikke er nødvendig å danse på elitenivå for å ha det gøy eller oppleve både bedre helse og glede. I bunn og grunn er dans bare bevegelse til musikk, og hvis du skrur på dans-dans-dans av Odd Nordstoga og beveger deg rundt i stua så er det dans.

Hvis man vil begynne med dans, bør man begynne med å spørre seg hvilken musikk og uttrykksform som man egentlig foretrekker og er komfortabel med. For noen vil det være helt rett med klassiske selskapsdans, men for andre vil det være bedre med friere hiphop eller tilsvarende danseformer. Det er viktig å tenke kreativt i forhold til forskjellige former for dans, og huske på at det ikke finnes noen øvre aldersgrense for interessen – uansett hvilken dans man vil begynne med.

Det er kanskje spesielt selskapsdans eller pardans som kan fremstå som litt avskrekkende. TV-programmer som «Skal vi danse» har gitt selskapsdans et oppsving, selv om nivået i slike konkurransen er litt høyere enn hva man forvente seg som amatør. Det grunnleggende i de klassiske selskapsdansene er relativt enkelt, men samtidig kan disse danseformene fremstå som en anelse stive og tørre.

Dans har selvfølgelig også et sosialt aspekt, og det gjelder uansett alder og type dans. Det er kanskje noen som stereotypt tenker på pensjonistdans eller dansebank for seniorer, men dans er selvfølgelig også en sosial arena for yngre generasjoner.