Små konsertlokaler og frivillige kulturorganisasjoner har vanligvis begrensede midler til rådighet, og da er markedsføringsbudsjettene også ikke spesielt romslige. Det stiller høye krav til effektiv utnyttelse av de pengene man har, og det er viktig å bruke så effektive og ukompliserte virkemidler som mulig. Enkle plakater og en klikkramme kan være nok for å komme i gang med profilering.
Kjennskap og oppmerksomhet uten kompliserte budskap
For en liten organisasjon er ofte både kjennskap og oppmerksomhet de viktigste faktorene når man bruker tid og penger på markedsføring. Budskapet trenger ikke å være komplisert eller mangefasettert, fordi formålet helt enkelt bare er å fortelle om det helt grunnleggende ved en forening, en liten bedrift eller et arrangement.
I den fysiske verden kan enkle plakater og skilter være mer enn nok. Til et konsertlokale er det åpenbart viktig å markedsføre de ulike arrangementene, og med en klikkramme er det enkelt å skifte ut plakater med jevne mellomrom.
Digital markedsføring er mulig selv med et begrenset budsjett
I 2024 er det selvfølgelig helt nødvendig å være tilgjengelig i digitale kanaler, både på sosiale medier og via andre relevante flater. Det første trinnet er å skape en organisk tilstedeværelse med gode profiler, relevante innlegg og skreddersydd presentasjon av for eksempel ulike arrangementer. Med dedikerte følgere er det definitivt mulig å få mye oppmerksomhet helt gratis gjennom deling av innlegg og innhold.
Dessuten er det mulig å promotere innhold på praktisk talt alle plattformer. For mindre organisasjoner er det viktig at man sørger for svært målrettet kommunikasjon, slik at man får mest mulig verdi for pengene. Det handler hovedsakelig om å sørge for geografisk avgrensing, i og med at et budskap knyttet til for eksempel et konsertlokale vanligvis er relevant for et relativt lite publikum. I tillegg er det viktig å bruke tid på å velge ut gode nøkkelord og målgrupper – slik at effekten blir så god som mulig.