Nye fraktleverandører – det har aldri være enklere å sende pakker

Det var mange som var urolige for tilgjengeligheten til frakt- og posttjenester når Posten i stor stil la ned de aller fleste postkontorene. De ble selvfølgelig erstattet med en mengde Post i butikk-filialer, men likevel var det uvant ikke å kunne gå til Posten for å levere pakker og brev. I 2022 er det sannsynligvis ikke mange som føler på noe uro lenger, da både Posten og andre aktører har lansert mange nye tjenester.

Alt hjemmefra er den nye normalen

På mange måter føles faktisk konseptet postkontor svært gammeldags i 2022. Nå er det nemlig mulig å sende både brev og store og små pakker fra egen postkasse eller dørmatte. Du kan enkelt kjøpe porto på nett, gjerne basert på nøyaktig vekt fra en god brevvekt, før du selv pakker inn det du skal sende og plasserer det et sted der postmannen eller et bud kan hente pakken.

Enklere frakt er helt avgjørende også for tjenester som Finn, med nye løsninger som forenkler og automatiserer kjøp og salg av brukte ting. Terskelen for å selge noe på Finn blir mye lavere når du ikke trenger å tenke på å ta med pakken til et innleveringssted.

Posten, PostNord, Helthjem og flere andre

Posten har klart seg bra gjennom overgangen til en virkelighet der tradisjonelle brev i posten spiller en svært liten rolle. Selv om postomdeling er begrenset til annenhver dag, tilbyr Posten i alt større grad fleksible løsninger både for mottak og sending av store og små pakker.

I tillegg kommer PostNord, som også har etablert en mengde pakkebokser rundt om i landet. Helthjem er en annen konkurrent som virkelig har utfordret Posten. Forretningsmodellen bygger videre på bruk av avisbud som kjører runder tidlig om morgenen, noe som også legger til rette for at du kan sende pakker fra egen dørmatte. Det har aldri vært enklere å sende og motta pakker.