Når man skal begynne på et liv som iverksetter vet man at man kommer til å gjøre noen feil underveis. Det er uunngåelig, for ingen er ufeilbarlige. Her får du likevel noen gode råd, så du forhåpentligvis kan gjøre så få feil som mulig når du begynner på det nye livet ditt som iverksetter.

Du trenger ikke å finne opp hjulet på nytt

Alt for mange iverksettere tenker at de er nødt til å finne opp ett eller annet helt nytt som verden aldri har sett maken til før. Man skal være utrolig innovativ og tvers igjennom original. Dog er det ikke slik det fungerer. Man kan bli iverksetter ved å ta utgangspunktet i et allerede eksisterende produkt, og rett og slett forbedre det. Så, ikke bruk flere måneder og år på å finne opp hjulet på nytt. Finn heller et eller annet som er lett tilgjengelig, og gjør det enklere, bedre og billigere. Trenger du ekstra midler til oppstarten, så kan du alltids kontakte nanofinans.no.

Et eksempel: Nominell rente fra 6,39 % til 21,95 %. Effektiv rente fra 6,81 % til 24,4 %. Eff. rente 13,2 %, 150.000 o/10 år, kostnad: 112.573, totalt: 262.573.

La deg inspirere

Akkurat som det nevnes i det ovenstående punktet, tror mange at hjemmesiden deres skal være unik og forskjellige fra alle andres, men det er faktisk som regel en veldig dum idé. La oss si at du selger klær på nettet og skal starte en ny nettbutikk. Da kan det anbefales at du kikker på de andre klesbutikkene som har eksistert i mange år og se hvordan de gjør det. Det er som regel alltid en grunn til at de gjør som de gjør. Dette er ikke en oppfordring til å kopiere hva andre gjør, men snarere et godt råd om å la deg inspirere av hva de store aktørene gjør på nettet. Du behøver heller ikke å bygge og designe hele nettbutikken din selv. Det er flere aktører som kan hjelpe deg med det, blant annet smart-web. Du kan se referansene deres her.

Det er helt greit å gjøre feil – bare ikke den samme feilen to ganger

Uansett om du har ansatte eller om du er alene, kan det være en god idé å ha et prinsipp om at det er helt greit å gjøre feil, faktisk så mange som man kan. Dog bør man aldri gjøre samme feilen to ganger – det handler nemlig å lære av sine feil, og som oftest er det den beste skolen som finnes. Man finner nok den riktige løsningen til sist. Nordmenn er som regel redde for å gjøre feil, men dette er faktisk noe man burde omfavne med åpne armer.

Lansér!

Man behøver ikke å vente på at produktet er helt perfekt før man lanserer det. Det er nemlig essensielt å være aktiv. En god idé er å lansere produktet live og dermed få feedback underveis fra selve markedet. Det er alltid mye bedre enn den feedbacken du får av deg selv.

Tenk nisje

Det er alt for mange som velger å gå etter et kjempemarked når de starter egen forretning. Det er ikke nødvendigvis en god idé. Hvis du selger en tjeneste eller et produkt som det ikke er mange andre som gjør, kan du alltids utvide sortimentet etter at den originale tjenesten eller produktet har blitt en suksess.

Tenk utenfor boksen

Det er viktig at man prøver å se tingene fra en ny vinkel. Hvis du for eksempel selger skittentøyskurver og ikke får solgt alle sammen, kan det være smart å finne andre bruksområder for kurvene. Du kunne for eksempel selge dem som oppbevaringskurver for ved i stedet for, eller som vannsamler i hagen?

Det behøver ikke å kreve så mye ekstra innsats å forandre litt på hva produktet kan brukes til – litt justeringer i annonsene er som oftest nok.

What goes around comes around

Dette kunne ha vært tittelen på en dårlig Hollywood-film, og det er det sannsynligvis også – dog er det også et enkelt og viktig råd! ”Hjelp andre, det kommer tilbake til deg.”  Ved å hjelpe andre iverksettere eller andre i lignende situasjoner opparbeider du deg etter hvert et stort nettverk du kan få bruk for senere. I tillegg er det enklere å hente tjenester fra et stort nettverk.

Just do it!

Det er alt for mange iverksettere som snakker om å bli iverksettere, men som aldri kommer i gang. Ta sjansen, ikke la det vente til i morgen – hvis det er noe du virkelig vil, er det bare å komme i gang!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>